Győztes futam adatelemzésre alapozva

Gondolta volna, hogy a Micro Focus megoldásával az autóversenyben is az élre lehet törni? A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia segíti a Jaguar Racing csapatot a Formula E mezőnyben.

Február utolsó hétvégéjén indult Rijádban a Formula E világbajnokság 2020/21-es szezonja, majd tavasszal Rómában, Valenciában, Monacóban, Marrákesben és Santiago de Chile városában is megmérkőznek egymással az elektromos autók. A szezon első versenyén Rijádban Sam Bird, a Jaguar Racing versenyzője aratott győzelmet, és ehhez a Micro Focus fejlett megoldásai is hozzájárultak.

A Formula E verseny egyik fontos célja, hogy demonstrálják a tiszta energia különleges felhasználási módját, a mezőnyben ugyanis csak elektromos meghajtást használnak az együléses versenyautókban. Ebben a megmérettetésben különös szerepet játszik az energiafelhasználás. A jelenlegi felállásban nincsenek pit stop kiállások: a járművek úgy indulnak el a versenyben, hogy a teljes táv megtételéhez szükséges energiával rendelkezniük kell. Így a verseny kimenetele szempontjából meghatározó fontosságú az, hogyan használják fel és pótolják az autó akkumulátorában tárolt energiát.

Ehhez különféle vezetési stílusokat és taktikákat dolgoznak ki és alkalmaznak, amelyekkel felhasználhatják a motor működését arra, hogy újratöltse az autó akkumulátorát, például azáltal, hogy több méterrel a kanyarok előtt csökkentik a sebességet. Ehhez arra van szükség, hogy a szakemberek körültekintően megtervezzék előzetesen a stratégiákat, majd a verseny alatt villámgyorsan tudjanak döntéseket hozni. Ahhoz, hogy ezt a lehető legeredményesebben tudják menedzselni, óriási mértékben támaszkodnak adatokra és analitikára. Ez az alapja a csapat teljes tevékenységének, amin keresztül javítani tudják a teljesítményt.

Ehhez az összetett feladathoz az idei szezontól kezdve a Jaguar Racing Team igénybe veszi a Micro Focus támogatását, illetve a cég adatelemzési és -titkosítási portfóliójában működő mesterséges intelligencia technológia képességeit. Ezek az eszközök ugyanis több mint 150 különféle szöveges, képi és videós adatforrásból képesek felismerni és elemezni az adatokat. Majd ezek alapján rávilágítanak a legfontosabb trendekre, mintákra összefüggésekre és következtetésekre, legyen szó piaci trendekről, kiaknázatlan üzleti lehetőségekről, fenyegetések, fizikai és kibertámadások azonosításáról, vagy éppen az elektromos autók energiafogyasztásának optimalizálásáról, illetve a teljesítmény finomhangolásáról.

A vállalatoknál elsősorban a céges adatállomány elemzésére használják ezeket a technológiákat, de ugyanúgy képesek az autóversenyben használt érzékelők adatait is feldolgozni és elemezni. A Jaguar Racing esetében három forrásból használnak adatokat: az autó telemetrikus rendszere által mért és továbbított információkkal, illetve audio- és videofájlokkal dolgoznak.

A telemetrikus rendszer adatai szolgáltatják a legfontosabb információkat ahhoz, hogy a csapat szimulációkat tudjon végezni. Ebben a virtuális környezetben kipróbálhatnak különböző taktikákat az egyes pályákon várható, különféle körülményekhez, illetve azonosíthatják a várható problémákat, így felkészülhetnek azokra. Ennek köszönhetően még azt az időszakot is hasznosan tölthette a csapat ilyen szimulációkon dolgozva, amíg a szállodai szobában várták a kötelező karantén lejártát a rijádi verseny előtt.

Szintén fontos elem a versenyek közben azon videóképek elemzése, amelyek az autó saját kameráiból, illetve az élő televíziós közvetítésekből származnak. A különleges rendszerek olyan hangadatokat is elemeznek, amelyek a sofőrök és a csapataik közötti kommunikációból nyerhetők ki. Ezek a csatornák ugyanis nyilvánosak a nagyközönség és az összes csapat számára. Így arról is információt szerezhetnek az egyes csapatok tagjai, hogy a versenytársak hogyan teljesítenek, és éppen hogyan állnak energiával.

A fejlett analitikai képességek már a jelenlegi körülmények között is kiemelkedően hasznos támogatást nyújtanak a helyes döntések villámgyors meghozatalához. A jövőben pedig várhatóan még nagyobb szerephez jutnak. A szakértők várakozásai szerint ugyanis a Formula E versenyek következő generációjában újra bevezetik a pit stop kiállások lehetőségét. Ez esetben pedig még több döntést kell majd meghozni olyan fontos kérdésekben, hogy mikor és mennyi időre álljanak ki a versenyzők.

0

Vélemény, hozzászólás?